ریاضی نامه
ریاضی ،ریاضی تیزهوشان ، ریاضی شیرین ، نمونه سوال ریاضی

 برای دانلودآزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی به آرشیو موضوعی قسمت " آزمون های سمپاد و نمونه دولتی" مراجعه کنید.

دفترچه شرایط و ضوابط ثبت نام و دروس و ضرایب دروس  ، تعداد سوالات و نحوه ی پذیرش آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دواتی و تکمیل ظرفیت دوم راهنمایی تیزهوشان      دانلود

سوالات آزمون ورودی مراکز استعدادهای درخشان 1390   دانلود

 بهترین درس از یک معلم آن است که در عمل او مشاهد شود. دکتر حسابی یکی از بهترین مصداق های سخن پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: زگهواره تا گور دانش بجوی . عکس زیر در آخرین لحظات زندگی پرفسور حسابی در حالی که پزشکان از او قطع امید کرده اند، گرفته شده است. دیگر نیازی به توضیح نیست که خود عکس به اندازه کافی گویاست.                                                                                                                                   


 سی سوال تستی جهت آمادگی آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی   دانلود

نگارش در تاريخ یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:معما , معمای ریاضی , سرگرمی , بازی و ریاضی ,چیستان , زنگ تفریح, توسط حسن امیدی

اینجا چند معما گذاشتم ممکنه بعضی از اونا براتون تکراری نباشه پس بد نیست  بهشون فکر کنید و اگه خواستین توی نظرات جواباتون رو بنویسید:

1 - یک گروه از دزدها بعداز سرقت به تقسیم غنایم اقدام می کنن اما مطابق قانونی که دارند بنا به اکثریت آرا (دست کم نصف به اضافه ی یک رای ) افراد کم سن و سال تر کشته میشن تا سهم بشتری به بقیه برسه حال اگه تعداد دزدها 50 نفر باشه و سن همه باهم متفاوت باشه مطابق این قانون چند نفر کشته میشه ( فراموش نکنید که دزدها باهوشن و رای اونها با در نظر گرفتن دو اولویت انجام میشه : اول حفظ جان دوم بدست اوردن سهم بیشتر) این معما رو میشه برای هر تعداد از دزدها مطرح کرد که جواب خاص خودشو داره .

2 - فرض کنید هفت نفر راستگو و دروغگو به صورت زیر در یک صف قرار گرفته باشند که هریک مدعی هستن که نفر جلوی اونها دروغ میگه و اون نفری که در ابتدای صف قرار داره ادعا می کنه که همه ی افراد پشت سرش دروغگو هستن حالا شما مشخص کنید دقیقا چند دروغگو و چند راستگو داریم و کدوما راست و کدوما دروغ میگن.

3 - یک معمای دیگه از دروغگو و راستگوها : فرض کنید بر سر دو راهی بهشت و جهنم یه نفر راستگو و یک نفر دروغگو برای راهنمایی کسانی که میخوان اونجا برن ایستاده باشند و شما هم که قصد رفتن به بهشت رو دارید به این دو راهی برسید با این توضیح که مجاز به پرسیدن فقط یک سوال از یکی از دونفر باشید و ندونید که کدوم راستگو و کدوم دروغگوست، در این صورت سوال شما چه خواهد بود تا راه بهشت رو به درستی تشخیص بدید؟!

                                                                                                                 

 4 - با شش چوب کبریت حداکثر چند مثلث متساوی الاضلاع می توان ساخت؟

نگارش در تاريخ یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:فرمول ریاضی خوشبختی , ریاضی و روانشناسی, توسط حسن امیدی

 

خوشبختی چیست؟ یک عشق وافر، داشتن شغل عالی یا یک اتومبیل بزرگ؟ تمام اینها تعریف خوشبختی واقعی نیستند.

 

 
روانشناسان انگلیسی مشخص کرده اند که خوشبختی با شخصیت ارتباط مستقیم دارد. همچنین آنها فرمولی را برای محاسبه خوشبختی پیدا کرده اند، بدین صورت که:

P+5E+3H = خوشبختی

در این فرمول، P بیانگر خصوصیات فردی مانند برنامه ریزی برای زندگی و قابلیت سازش است. E بیانگر موجودیت است که خود شامل سلامتی، ثبات مالی و دوستی می شود. H بیانگر ارزشهای بالایی چون احساس خود ارزشمندی، انتظارات و داشتن حس شوخی است. بنابر توضیحات یکی از سازندگان این فرمول، محاسبه میزان خوشبختی، که میزان حداکثر آن 100 در نظر گرفته می شود، با طرح 4 سوال انجام می پذیرد که پاسخهای آنها براساس مقادیر بین یک (حداقل) و ده (حداکثر) طبقه بندی می شود:
1- آیا شما برون گرا، پر انرژی و انعطاف پذیر هستید؟
2- آیا شما برای زندگیتان برنامه ریزی مثبت دارید و می توانید بسرعت از یک وضعیت بحرانی بیرون بیایید و آیا احساس می کنید که بر روی زندگیتان تسلط و کنترل دارید؟
پاسخ به سوالهای 1 و 2 و جمع و برآیند نتیجه آنها مقدار P را مشخص می کند.
3- آیا نیازهای اولیه شما در ارتباط با سلامتی، وضعیت مالی و حس اجتماعی بودن برآورده می شود؟
پاسخ به این سوال مقدار E را مشخص می کند.
4- آیا شما از حمایت و پشتوانه افرادی که در کنارتان هستند برخوردارید و کارهای شما برای آنها خوشایند است؟ آیا انتظارات شما برآورده شده است؟
پاسخ به این سوال مقدار H را مشخص می کند.

 

با این نرم افزار جالب میشه به کمک نامعادلات و توابع نمودار های  جالبی رسم کرد به مثال های آماده و داده شده توجه کنید تا روش کار دستتون بیاد در ضمن توابع مختلف رو میشه به وسیله همین نرم افزار رسم کرد   دانلود

یک نرم افزار کم حجم رایگان برای تقویت محاسبات جبری و کار با چند جمله ای ها و قدر مطلق و ....  

 لازم به توضیحه که اکثریت دانش آموزان در اعمال محاسباتی عددی بسیار ضعیفن به حدی که گاهی  یک مساله ی محاسباتی مقدار عددی به چندین دانش آموز زرنگ  داده میشه و با کمال تعجب چندین جواب متفاوت به دست میارن

 این نرم افزار به این کار میاد (کرک نرم افزار aaa1954 )    دانلود

یک نوجوان آلمانی هندی تبار به عنوان نخستین فردی شناخته شد که توانست یک مسئله پیچیده ریاضیات را که بیش از 350 سال پیش توسط نیوتون مطرح شده بود را حل کند.
مهر: یک نوجوان آلمانی هندی تبار به عنوان نخستین فردی شناخته شد که توانست یک مسئله پیچیده ریاضیات را که بیش از 350 سال پیش توسط نیوتون مطرح شده بود را حل کند.

 شوریا ری روی چگونگی محاسبه دقیق مسیر پرتاب موشک تحت نیروی جاذبه در معرض فشار هوا کار کرده بود.

این نوجوان هندی تبار اظهار داشت که درحالی که روی یک پروژه مدرسه کار می کرده، مسئله ای را حل کرده است که قرنها ریاضیدانها را به خود مشغول کرده بود.

ری برای تلاشهای خود یک جایزه تحقیقاتی دریافت کرد و از سوی رسانه های آلمانی لقب نابغه گرفت اما خود این اقدام را صرفا به کنجکاوی یک دانش آموز نسبت داد و گفت: وقتی که برایمان توضیح دادند این مسائل هیچ راه حلی ندارد، فکر کردم که ضرری در تلاش برای یافتن راه حل نیست.

خانواده ری وقتی که وی 12 ساله بود به آلمان مهاجرت کردند و پدرش در یک کالج تکنیکال به عنوان مهندس استخدام شد. وی اظهار داشت که پدرش عطش ریاضیات را در وی به وجود آورده و از سن شش سالگی ریاضی را به وی آموخته است.

نیوتن این مسئله را که مربوط به حرکت موشکها در هوا می شود را در قرن هفدهم مطرح کرد. ریاضیدانها تاکنون توانسته بودند راه حلهای جزئی برای این مسئله ارائه کنند.

براساس گزارش هرالد سان، ری همچنین مسئله دیگری را که در رابطه با برخورد یک جسم به دیوار بوده و در قرن نوزدهم مطرح شده نیز حل کرده است.

هر 2 مسئله حل شده توسط این نوجوان در عرصه دینامیک است و انتظار می رود که راه حل های وی سهم بیشتری در بررسیهای دقیق تر در این عرصه و همچنین عرصه بالیستیک داشته باشد.

 نرم افزار foxit reader بسیار کم حجم با نصب سریع  برای خواندن فایل های PDF به نرم افزارهای حجیم مشابه ترجیح دارد   دانلود


نگارش در تاريخ چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:لطیفه ریاضی , جوک , لطیفه , جوک ریاضی , ریاضی, توسط حسن امیدی

             (اگرلطیفه ریاضی دارید درقسمت نظرات بنویسیدکه با نام خودتون اینجا درج بشه)

 پدر وپسر:

از پدری پرسیدند: آیا درست است که می گویند: زمانی فرا خواهد رسید که پسرها بزرگ تر ازپدرشان خواهند شد؟

گفت:اتفاقا این موضوع سخت ذهن مرا به خود مشغول کرده است.
پرسیدند:به چه دلیل؟   گفت:
وقتی پسرم متولدشدمن۳۰سال داشتم.یعنی۳۰ برابراوسن داشتم.
وقتی  ۲ ساله شد من۳۲ سال داشتم. یعنی۱۶ برابراوسن داشتم.
وقتی۳ ساله شد من۳۳ سال داشتم.یعنی۱۱ برابر او سن داشتم.
وقتی۵ ساله شد من۳۵ سال داشتم. یعنی۷ برابر او سن داشتم.
وقتی۶ ساله شدم ن۳۶ سال داشتم. یعنی۶ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۰ ساله شد من۴۰سال داشتم.یعنی۴ برابر او سن داشتم.
وقتی۱۵ ساله شد من۴۵ سال داشتم.یعنی۳ برابراو سن داشتم.
حالا او۳۰ ساله است و من۶۰ ساله یعنی ۲ برابر اوسن دارم.

می ترسم اگر اوضاع به همین منوال پیش رود من پسرش بشوم.

 قضیه ی ریاضی:

 یه نفر می خواست قضیه ی ریاضی از خودش بگه ، گفت :

مردم بر سه دسته اند (1) کسانی که شمارش بلدند (2) کسانی که شمارش بلد نیستند.  

بهش گفتند پس دسته سوم چی شد؟!

گفت : همش همین بود! ( اخه طفلکی خودش جزء دسته دوم بود)

 جبران محبت :

یه معلم ریاضی که همیشه در مورد موضوعات اخلاقی هم صحبت می کرد یک جلسه گفت : ببینید دانش آموزان عزیز اگر کسی به شما لطف یا محبتی کرد رسم ادب اینه که شما هم جبران محبت کنید. جلسه بعد یکی از دانش اموزان اومد پای تابلو که مساله حل کنه و نتونست معلم هم از خجالتش در اومد و یک کتک درست و حسابی بهش زد جلسه ی بعد معلم دوباره از مسایل اخلاقی گفت و گفت ببینید بچه ها من اگه شما کتک بزنم بخاطر اینه که دوستتون دارم و یهتون محبت دارم

دانش آموز (کتک خورده) هم در اومد و گفت پس اگه اجازه بدید ما بعد از کلاس رسم ادب رو بجا بیاریم و جبران محبت کنیم!

 کاربرد ریاضی :

پسر یک چوپان رشته ریاضی دانشگاه قبول شد ، رفت وبعد از چهار سال که لیسانس گرفت، برگشت پیش باباش ، پدرش ازش پرسید خب حالا که لیسانس ریاضی گرفتی بگو ببینم به چه دردی می خوره این ریاضی؟ پسره جواب داد: کاربرد های ریاضی زیاده ، باباش گفت خب یکیشو بگو ، پسره گفت جای دوری نمیریم مثلا این گله ای شما دارید اگه بخواهیم تعداد گوسفندا  رو بدست بیارم کافیه تعداد پاهاشونو بشمریم و تقسیم بر4 کنیم به این ترتیب به راحتی تعداد گوسفندا به دست میاد!

 نامساوی غیرممکن :

معلم ریاضی به دانش آموزان گفت : بعضی از نامساوی ها غیر ممکن است مثلا هیچ عددی از خودش بزرگ تر نیست. ناگهان یک دانش آموز در اومد و گفت : ولی آقا من یه عدد سراغ دارم که از خودش بزرگ تره. معلم با تعجب پرسید چه عددی ؟ دانش آموز گفت آقا ، نیم. معلم گفت چطور؟ دانش آموز گفت: آخه من هر وقت میوه ای را با برادرم قسمت می کنم نصف بزرگ ترش  رو برای خودم برمی دارم! 

 اثبات دیگر:

دریک همایش ریاضی یک ریاضیدان قضیه ای را اثبات کرد وبعد از اون ریاضیدان دیگه ای اومد و با یه مثال نقض ثابت کرد که ادعای ریاضیدان اولی غلطه! ریاضیدان اولی در جوابش گفت: مهم نیست من یه اثبات دیگه براش دارم!!

 

 

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:بازی , سرگرمی , بازی ریاضی , مطالب متنوع , توسط حسن امیدی

---اگر علاقمند به بازی دو مینو هستید در این سایت می تونید دو مینو بسازید واجرا کنید وحتی اون رو ذخیره کنید ورود

---در این سایت 5 نقطه توی یک صفحه هست که می تونید با جابه جاکردن نقاط شکل های جالبی بسازید  ورود

 توی این سایت برید و یک موضوع دلخواه رو جستجو کنید تا ببینید چقدر گوگل خونه خرابه!     ورود

 ---این بازی (تخمین) دقت ترسیمات هندسی شما را بررسی کرده ، خطای شما را برحسب واحد مشخص کرده و به    شما امتیاز می دهد بهترین رکورد ها از لحاظ دقت و زمان نیز ذکر شده اند شاید شما بتوانید رکورد جدید ثبت کنید  ورود

--- دراین بازی جورچین (پازل) به ظاهر ساده  باید مربع رو با قطعه های داده شده درست کنید  ورود

 ---- این بازی میزان دقت شما را در تشخیص و تخمین زاویه می سنجد  ورود

نگارش در تاريخ دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:سوال , آنالیز, آنالیز ریاضی 1 , نمونه سوال آنالیز1 , دانلود, توسط حسن امیدی

 بنا به قولی که داده بودم تعدادی سوال از آنالیز1 به همراه پاسخ تشریحی اینجا قرار دادم.

چند سوال از آنالیز1 ( باپاسخ)   دانلود

آمار1 (جلسه اول)

.         سوالات اصل ضرب و ترکیبیات   دانلود

     درصورت وجود مشکل از اینجا استفاده کنید

  

 

 نرم افزار کم حجم رسم نمودار تابع بدون نیاز با نصب   دانلود